Dansoefeningen zijn een bijzonder effectief middel om de veroudering van het menselijk brein tegen te gaan, zo blijkt uit een nieuwe studie aldus Nu.nl.

Zestigers die regelmatig deelnemen aan een danscursus versterken daarmee hun hippocampus, het deel van het brein dat is betrokken bij het geheugen en het bewaren van het evenwicht.

Dansoefeningen helpen zelfs beter tegen ouderdomsverschijnselen dan andere soorten lichaamsbeweging, zoals Nordic walking of fietsen. Dat melden Duitse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Frontiers of Human Neuroscience.

Nóg meer redenen om je in te schrijven voor een proefles!

Fitness

De wetenschappers lieten bij hun onderzoek enkele tientallen proefpersonen met een gemiddelde leeftijd van 68 jaar een wekelijkse danscursus of een algemene fitnesscursus (met onder meer Nordic walking en fietsen) volgen. Beide cursussen duurden in totaal achttien maanden.

Na afloop bleek uit hersenscans dat het volume van de hippocampus bij alle proefpersonen was gegroeid. Maar de effecten waren het sterkste bij de mensen die hadden deelgenomen aan de danscursus. Deze deelnemers konden na het anderhalf jaar durende trainingsprogramma veel beter op één been balanceren dan daarvoor. Bij de fitnessers was er geen verschil in balans meetbaar.

Aangezien het gevoel voor evenwicht wordt aangestuurd door de hippocampus, was de verbeterde balans van de dansers waarschijnlijk een direct gevolg van de groei van het hersengebied.

Afwisseling

Volgens hoofdonderzoekster Kathrin Rehfeld bewijst de studie dat danstraining één van de meest effectieve manieren is om ouderdom tegen te gaan. Vooral de afwisseling in lichaamsbeweging stimuleert het brein, zo vermoedt ze.

“Ik denk dat dansoefeningen een krachtig instrument zijn om lichaam en geest uit te dagen, zeker op latere leeftijd”, verklaart ze op nieuwssite EurekAlert. “We leerden de ouderen die deelnamen aan de dansgroep steeds nieuwe dansroutines in verschillende genres, zoals jazz, latin en linedance. De grootste uitdaging voor de deelnemers was het uitvoeren van de routines onder tijdsdruk, zonder aanwijzingen van de instructeur.”